Motivation

-Vi mennesker aflæser billeder langt hurtigere og mere intuitivt end tekst.

Undersøgelser viser at vi husker data og informationer der er indlejret i en fortælling langt bedre end dem der ikke er. Det er derfor en effektiv måde at grupper, organisere og præsentere viden.

Det er min ambition at vi som samfund kommer til at anvende langt mere visuel kommunikation i fremtiden.

Det skaber mulighed for at modtageren oplever en følelsesmæssig forståelse, genkendelse og spejling. Samt optimere læringen inden for et givent felt.

 

Hvordan jeg arbejder

“En stærk proces er centralt i mit arbejde, den er definerende for formatet, højden og kvaliteten af det jeg skaber.”

 

Process

 
 

“Et hvert projekt indgår i en større iterativ proces mod flere eksperimenter, bedre samarbejder, mere viden, stærkere projekter og bedre resultater.”

 

Mine projekter peger i mange retninger. Jeg oplever at de fodre hinanden. For eksempel kan jeg tage erfaringer fra en grafisk roman, med ind data storytelling og software udvikling. Eller tage elementer af SCRUM, som er en iterativ udviklings- og projektledelsesmodel, med ind i den måde jeg udvikler større grafiske fortællinger på.

 

Feltet hvor jeg arbejder - cynifin- the area of complexety

 
 

(Sæt elefant model ind)

Grafisk roman, SCRUM og tværfaglig sammenhæge

Den grafiske roman “Den store pause” blev udgivet i fire dele.
I udviklingen anvendte jeg elementer fra SCRUM (som er en iterativ udviklings- og projektledelsesmodel inden for software udvikling)
Jeg tænkte på fortællingen og min idéer som en “Backlog” af stories og skitser til stories. Keyframes i fortællingen blev som “Espics” fortællingen byggede sig op omkring. De fire dele som blev publiceret forskudt var en slags “Sprint” . Undervejs mødtes jeg digitalt og fysisk med udgiveren og min oversætter. Vi “testede” fortællingen og indholdet blev tilrettet på baggrund af de overvejelser og diskussioner vi havde. - Lidt som når man brugertester og efterfølgende tilretter software for at opnå det det bedste produkt.

Tværfagligt har jeg fundet det særligt givende at læse om “T-shaped people” i “Change by Design: How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation “ af Tim Brown, samt David Epsteins “Range” som i bogen argumentere for vigtigheden af brede i personlig og faglig udvikling.

 
 

(sæt illu ind med person ståsted og ramme)

Nysgerrighed over for verden og medmennesker

For mig er det vigtigt at interessere sig for og beskæftige sig med forskellige domæner. Det udvider spekteret for hvordan man kan tilgå projekter og problematikker. Men det udvider også størrelsen af det løsningsrum man har og kan tilbyde.
Jeg meget stor pris på at interagere og arbejde med mange forskellige faggrupper og socio- kulturelle grupper. Det interessant og givende, at prøve at forstå hvorfra andre ser verden. Det menneskeligt og fagligt berigende set fra et skønlitterært og faglitterært / fagligt synspunkt.

Det har været en hjælp at læse om sociologi og psykologi for at få en større bevished på området.
Særligt “Broen til det andet menneske” af Per Schultz Jørensen, Man´s Search for meaning, bere mellem personer - netwærk og human evelution) Preben ( emotionl IQ, Social intelligence Daniel Goleman) , The Temermantal Thread Kagen,Understandig other people, the power of Vulerability

Skønlitteratur: Blå blå ojne, a room of ones own, The new me, skygebokser, the color of Lightning


(Sæt billed ind med hjerne/øjene)

 Visuel story telling - og neuroscience


Visuel - hurtigt tilgængeligt , føleslses mæssigt involverende
Storytelling - vi husker data og informationer der er i en fortællende ramme bedre end, hvis de ikke.

Why storytelling - (Forbes citat, find link til orginalt, eller andet lige så sigende)

When you package up your insights as a data story, you build a bridge for your data to the influential, emotional side of the brain. When neuroscientists observed the effects detailed information had on an audience, brain scans revealed it only activated two areas of the brain associated with language processing: Broca’s area and Wernicke’s area. However, when someone is absorbed in a story, they discovered it stimulated more areas of the brain. People hear statistics, but they feel stories . This subtle but important difference pays dividends for data storytellers in a few key ways:

Memorability: A study by Stanford professor Chip Heath (Made to Stick author) found 63% could remember stories, but only 5% could remember a single statistic. While 2.5 statistics were used on average in the exercise and only 10% of the participants incorporated a story, the stories are what caught people’s attention.

Persuasiveness: In another study, researchers tested two variations of a brochure for the Save the Children charity organization. The story- based version outperformed the infographic version by $2.38 to $1.14 in terms of per participant donations. Various statistics on the plight of African children were far less persuasive than the story of Rokia, a seven-year- old from Mali, Africa.

Engagement: Researchers also discovered people enter into a trance-like state, where they drop their intellectual guard and are less critical and skeptical. Rather than nitpicking over the details, the audience wants to see where the story leads them. As mathematician John Allen Paulos observed, “In listening to stories we tend to suspend disbelief in order to be entertained, whereas in evaluating statistics we generally have an opposite inclination to suspend belief in order not to be beguiled.”