Om hvordan jeg arbejder

“En stærk proces er centralt i mit arbejde, den er definerende for formatet, højden og kvaliteten af det jeg skaber.”

 
 

Process

 
 

“Et hvert projekt indgår i en større iterativ proces mod flere eksperimenter, bedre samarbejder, mere viden, stærkere projekter og bedre resultater.”

 
 
 
 
 

(Sæt elefant model ind)

Grafisk roman, SCRUM og tværfaglig sammenhæge

Mine projekter peger i mange retninger. Jeg oplever at de fodre hinanden. For eksempel kan jeg tage erfaringer fra en grafisk roman, med ind data storytelling og software udvikling. Eller tage elementer af SCRUM, som er en iterativ udviklings- og projektledelsesmodel inden for software, med ind i den måde jeg udvikler større grafiske fortællinger på.

Tværfagligt har jeg fundet det særligt givende at læse om “T-shaped people” i “Change by Design: How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation “ af Tim Brown, samt David Epsteins “Range” som i bogen argumentere for vigtigheden af brede i personlig og faglig udvikling.

 
 
 
 

Nysgerrighed over for verden og medmennesker

 
 


( ta´ det personlige ud og brug HFs brugeroplevelses design besk. ) Jeg sætter meget stor pris på at interagere og arbejde med mange forskellige faggrupper og socio- kulturelle grupper. Det interessant og givende, at prøve at forstå hvorfra andre ser verden og hvilken kontekst de arregere i. Hvilke problemer og udfordringer har de? Men også hvad er værdiskabende, og skaber glæde og stolthed? Det er menneskeligt og fagligt berigende, både som forfatter / tegner og designer.
Det har været en hjælp at læse om sociologi og psykologi for at få en større bevisthed på området.
Særligt “Broen til det andet menneske” af Per Schultz Jørensen, Man´s Search for meaning, bere mellem personer - netwærk og human evelution) Preben ( emotionl IQ, Social intelligence Daniel Goleman) , The Temermantal Thread Kagen,Understandig other people, the power of Vulerability

Skønlitteratur: Blå blå ojne, a room of ones own, The new me, skygebokser, the color of Lightning




 
 
 
 
 

 Visuel story telling - og neuroscience

Vores evner til at registrerer visuelle indtryk og engagere os i fortællinger langt overgår vores menneskelige evne til at relatere til konkrete beskrivelser og fakta. Visuelle fortællinger er en vej ind til modtageren som skaber visuel og følelsesmæssig genkendelse og engagement. Synscenteret er helt centralt for vores indlæring og hukommelse, læs mere her.


Det er med andre ord en mulighed for at nå brugeren/kunden af en mere enkel vej end den skrevne tekst.

Man taler om distingvere mellem recieve og precive. Billeder modtager vi instinktivt og detaljeret. Tekst derimod skal vi afkode og bearbejde. Et eksempel kunne være app ikoner, forestil dig at alle dine apps stod med en tekst som denne og der ingen ikoner var. Navigations hastigheden og oplevelsen ville utvivlsomt blive forringet. Målet er i denne sammenhæng ikke at negligere det skrevne ord, men at balancere mellem ord, billede og fortælling for at arbejde hen imod den mest optimale kommunikation af indholdet.   

“When you package up your insights as a data story, you build a bridge for your data to the influential, emotional side of the brain. When neuroscientists observed the effects detailed information had on an audience, brain scans revealed it only activated two areas of the brain associated with language processing: Broca’s area and Wernicke’s area. However, when someone is absorbed in a story, they discovered it stimulated more areas of the brain. People hear statistics, but they feel stories . This subtle but important difference pays dividends for data storytellers in a few key ways:

Memorability: A study by Stanford professor Chip Heath (Made to Stick author) found 63% could remember stories, but only 5% could remember a single statistic. While 2.5 statistics were used on average in the exercise and only 10% of the participants incorporated a story, the stories are what caught people’s attention.

Persuasiveness: In another study, researchers tested two variations of a brochure for the Save the Children charity organization. The story- based version outperformed the infographic version by $2.38 to $1.14 in terms of per participant donations. Various statistics on the plight of African children were far less persuasive than the story of Rokia, a seven-year- old from Mali, Africa.

Engagement: Researchers also discovered people enter into a trance-like state, where they drop their intellectual guard and are less critical and skeptical. Rather than nitpicking over the details, the audience wants to see where the story leads them. As mathematician John Allen Paulos observed, “In listening to stories we tend to suspend disbelief in order to be entertained, whereas in evaluating statistics we generally have an opposite inclination to suspend belief in order not to be beguiled.” Forbes